پزشکی

آشنایی با معجزه و خواص سرکه سیب برای پروستات

هر گونه درمان پروستات باید تحت نظارت پزشک باشد و بر اساس تشخیص و نظر او صورت گیرد. سرکه سیب به عنوان یکی از مواد غذایی سالم و خواص بسیاری دارد، اما تاثیر آن بر روی پروستات مورد بررسی قرار نگرفته است. بعضی افراد معتقدند که مصرف سرکه سیب می‌تواند به بهبود علائم پروستات کمک کند، اما این ادعا توسط تحقیقات علمی تایید نشده است. همچنین، برخی ممکن است به دلیل حساسیت به سرکه یا دیگر مواد غذایی، به مصرف آن حساسیت نشان دهند. بیماری پروستات یکی از مشکلات پزشکی شایع در مردان است که به علت بزرگ شدن غیرطبیعی غده پروستات درون بدن رخ می‌دهد. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد علائم مانند درد و سوزش در منطقه پروستات، مشکلات در ادرارکردن، تنگی در لوله ادراری، کاهش شهوت و ناتوانی جنسی شود.

خواص سرکه سیب ناشتا یا بعد از غذا؟

خواص سرکه سیب آنقدر زیاد است که می توان در مورد آن چندین مقاله طولانی نوشت و بازهم نگفته های زیادی را برجای گذاشت. افرادی که علاقه زیادی به درمان های خانگی و یا طب سنتی دارند، می دانند که برای بیشتر دردها، سرکه سیب خاصیت درمانی دارد. سرکه سیب را می توان یک داروخانه خانگی دانست که به راحتی در دسترس شما قرار دارد. اما سرکه سیب هم برای اثر شفابخشی خود، نیاز به استفاده و مصرفی درست دارد. بهترین زمان مصرف سرکه سیب، با معده خالی است تا بتوان حداکثر مزایای آن را مشاهده کرد.

خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب آنقدر زیاد است که می توان در مورد آن چندین مقاله طولانی نوشت و بازهم نگفته های زیادی را برجای گذاشت. افرادی که علاقه زیادی به درمان های خانگی و یا طب سنتی دارند، می دانند که برای بیشتر دردها، سرکه سیب خاصیت درمانی دارد. سرکه سیب را می توان یک داروخانه خانگی دانست که به راحتی در دسترس شما قرار دارد. اما سرکه سیب هم برای اثر شفابخشی خود، نیاز به استفاده و مصرفی درست دارد. بهترین زمان مصرف سرکه سیب، با معده خالی است تا بتوان حداکثر مزایای آن را مشاهده کرد.

توصیه های مهم در استفاده از خواص سرکه سیب

  1. سرکه سیب را باید کمی رقیق کنید.
  2. سرکه سیب را با معده خالی بخورید.
  3. 20 دقیقه پس از آن تا هضم کامل، چیزی نخورید.
  4. مراقب باشید زمانی که آن را می نوشید، آن را استنشاق نکنید. این کار می تواند موجب سوزش در ریه های شما شود.
  5. برای محافظت از مینای دندان خود، نه تنها سرکه را جرعه جرعه و بصورت رقیق شده بنوشید، بلکه سعی کنید هر جرعه را مستقیما به انتهای حلق خود بریزید.
  6. خوردن بیش از حد یک چیز خوب معمولا مشکل ساز خواهد بود و سرکه سیب نیز از این قاعده مستثنی نیست.
  7. در حالی خوردن سرکه سیب قبل از غذا، یک ایده خوب است، مصرف آن قبل از خواب اصلا ایده ی خوبی نیست
  8. در حالی که سرکه سیب، می تواند در بیشتر موارد به طور جدی سلامت گوارش شما را افزایش دهد، دربرخی از شرایط خاص میتواند برای سلامت معده ی شما مضر باشد.
  9. برای پاک کردن لکه های صورت، و یا برای درمان عفونت ها، بسیار مهم است که آن را رقیق کنید و تماس آن با پوست خود را به حداقل برسانید .

 خواص سرکه سیب در طب سنتی چیست؟

برخی از افراد گمان می‌کنند سرکه سیب فقط یک چاشنی پرکاربرد است، اما واقعیت این است که خواص سرکه سیب آن را به ترکیبی شفا بخش برای درمان بیماری‌های مختلف تبدیل کرده است؛ زیرا حاوی املاح و ویتامین‌های بسیاری است. سرکه سیب که از تخمیر طولانی به دست می‌آید و انواع پروبیوتیک‌ها را فعال می‌کند، کالری بسیار ناچیزی دارد می‌تواند امراض بسیاری را درمان کند و شدت علائم را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:  کیست تخمدان چیست؟ بررسی روش‌های پیشگیری و درمان کیست تخمدان

همچنین متخصصین طب سنتی عقیده دارند سرکه طبع سرد و خشک دارد، به همین جهت برای درمان بیماری‌هایی که در اثر غالب شدن طبع گرم بروز می‌کند بسیار کاربردی است. با اینکه خواص سرکه سیب برای مردان و زنان یکسان است و هیچ منع مصرف جنسی برای آن وجود ندارد، اما ممکن است مردان در اثر مصرف بیش از اندازه‌ی سرکه سیب دچار خستگی شوند. در ادامه به خواص سرکه سیب در طب سنتی اشاره می‌کنیم. درباره روکش نازک لومینیرز چه می دانید؟

خواص سرکه سیب برای کبد چرب

کبد چرب یک بیماری مزمن است که درصورت عدم درمان بیمار را با عوارض جدی روبرو می‌کند. بهتر است بدانید خواص سرکه سیب ناشتا موجب درمان بیماری‌های کبد می‌شود. زیرا به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و با رفع چربی‌های جمع شده در بدن موجب بهبود عملکرد کبد و کاهش علائم می‌شود. همچنین یکی دیگر از خواص سرکه سیب برای کبد چرب این است که ورم کبود را بهبود می‌بخشد.

خواص سرکه سیب

طرز استفاده از سرکه سیب برای درمان کبد چرب:

با توجه به اینک سرکه سیب ترکیب اسیدی دارد، مصرف آن باید از مقادیر کم شروع شود و به تدریج افزایش پیدا کند. پس بیماران باید مصرف سرکه سیب را از روزی یک قاشق غذاخوری شروع کنند و درصورتی‌که مشکلی مانند سوزش مری را احساس نکردند، چند روز بعد میزان مصرف را به روزی دو قاشق غذاخوری افزایش دهند.

خواص سرکه سیب برای قلب

بیماری‌های قلبی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما اگر می‌خواهید یک راه مطمئن و کم ریسک برای درمان آن انتخاب کنید، بهتر است با خواص سرکه سیب برای قلب آشنا شوید. سرکه سیب به دلیل دارابودن استیک اسید، می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد و از این طریق گرفتگی عروق را کم و بیماری قلبی را درمان کند.

اسید کلروژنیک یک آنتی اکسیدان قوی است که در ترکیبات سرکه سیب وجود دارد و از اکسیده شدن کلسترول جلوگیری می‌کند. خواص سرکه سیب طبیعی برای فشار خون نیز اثبات شده است و به طور موثری می‌تواند آن را کاهش دهد. به این ترتیب مصرف سرکه سیب به طور غیر مستقیم و از طریق کنترل فشار خون بر سلامت قلب تاثیرگذار است.

تاثیر سرکه سیب بر معده

مشکلات و ناراحتی‌های شایع معده مانند گوارش کند یا سنگین و اختلالات شکمی با مصرف سرکه سیب تسکین می‌یابد. سرکه سیب با کم کردن میزان اسیدیته معده، به بهبود علائم سوزش سردل کمک می‌کند. به همین دلیل به کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب برای معده بعد از غذا، به خصوص غذاهای چرب و سنگین یک قاشق غذاخوری سرکه سیب میل کنند تا بروز علائم کاهش پیدا کند.

متخصصان طب سنتی عقیده دارند خواص سرکه سیب با عسل موجب متعادل کردن اسید معده و جلوگیری از سوزش سر دل می‌شود. همچنین در مواردی که فردی مبتلا به التهاب مری باشد، خواص سرکه سیب خانگی می‌تواند به عنوان داروی ضد التهابی و تسکین دهنده‌ی مری موثر واقع شود.

تاثیر سرکه سیب بر سلامت مفاصل

یکی دیگر از تاثیرات سرکه سیب بر سلامت، مربوط به کاهش التهاب و درد مفاصل است. خواص سرکه سیب برای زانو درد باعث می‌شود از آن به عنوان یک داروی خانگی موثر استفاده شود. همچنین کسانی که مبتلا به آرتریت یا سایر اختلالات التهابی هستند می‌توانند از سرکه سیب استفاده کنند. برای بهره مندی از خواص سرکه سیب برای پا درد می‌توان آن را به صورت موضعی روی مفصل یا به صورت خوراکی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:  بررسی مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کاهش وزن تاثیر دارد. مصرف سرکه سیب از سویی جذب قند هنگام هضم غذا را کاهش می‌دهد که موجب افزایش سوخت و ساز چربی و کاهش وزن می‌شود. از سوی دیگر خواص سرکه سیب و عسل موجب کاهش اشتهای کاذب، کاهش کلسترول و چربی مضر می‌شود و به تعدیل وزن کمک کند.

خواص سرکه سیب برای پوست

کسانی که با روش‌های مراقبت از پوست آشنایی داشته باشند، به خوبی با خواص سرکه‌ی سیب بر زیبایی و سلامت پوست آگاه هستند. واقعیت این است که سرکه سیب ماده‌ای موثر برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده است و ضمن باز کردن منافذ بسته پوست بر زیبایی و جلوگیری از آکنه تاثیر می‌گذارد. همچنین در درمان لک‌های پوستی و منگونه‌های پوستی تاثیر زیادی دارد.

معجزه خواص سرکه سیب برای پوست صورت

سرکه سیب یکی از بهترین و بی نظیرترین پاک کننده ها و لایه بردارها است.

خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب و لکه های پوستی:

لکه های پوستی که مخصوصا بعد از پا به سن گذاشتن روی صورت پدیدار می شوند، بعد از استفاده از سرکه سیب برطرف می شوند. با یک پنبه کمی سرکه سیب رقیق را روی صورتتان و مستقیم روی لکه ها بمالید و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی آن ها بماند. این کار را یک تا دو بار در روز انجام دهید. بعد از شش هفته تاثیر این ماسک گیاهی صورت را مشاهده خواهید کرد.

خواص سرکه سیب بر روی پوست صورت در زمینه آکنه و جوش:

  1. سرکه طبیعی با باز کردن منافذ طبیعی پوست به پوست شما اجازه می دهد تا تنفس کند و در درمان جوش و اکنه بسیار موثر است.
  2. سرکه سیب دارای ماده ای به نام اسید مالیک است که از بروز عفونت و جوش های پوستی جلوگیری می کند.
  3. سرکه سیب نه تنها چربی اضافی پوست را می گیرد بلکه PH پوست را تنظیم می کند و چربی پوستتان را متعادل می سازد.

خواص سرکه سیب برای پوست صورت در مورد آکنه ها با تجربه به اثبات رسیده است. برای استفاده از سرکه سیب به عنوان تونر باید آن را رقیق کنید. بهتر است شب ها از این محلول استفاده کنید تا اشغه ماورابنفش خورشید به پوستتان آسیب نرساند. سرکه سیب به علت خاصیت لایه برداری اش پوستتان را حساس می کند بنابراین روزها حتما هر دو ساعت یکبار از ضد آفتاب استفاده کنید.

خواص سرکه سیب برای مو

  1. متعادل کردن چربی و PH مو با سرکه سیب
  2. ویژگی ضد باکتریایی و ضد قارچی سرکه سیب برای مو
  3. سرکه سیب به درمان شوره سر کمک می کند
  4. تمیز کردن مو با سرکه سیب
  5. خاصیت نرم کنندگی سرکه سیب برای مو
  6. کاهش فر خوردگی و رفع وزی مو با سرکه سیب
  7. تاثیر عالی سرکه سیب در براق شدن مو
  8. کاهش خشکی و وزی مو با سرکه سیب
  9. تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
  10. جلوگیری از مو خوره و شکنندگی مو با سرکه سیب

همانطور که مشاهده می کنید، خواص سرکه سیب برای مو بسیار چشمگیر است.

خواص سرکه سیب برای پروستات

تحقیقات نشان داده که سرکه سیب برای درمان مشکلات پروستات مفید است. سرکه سیب می تواند از بزرگ شدن غده پروستات جلوگیری کرده و علائم پروستات بزرگ شده را تسکین دهد. البته توجه داشته باشید که باید از سرکه سیب طبیعی و اصل استفاده کنید تا از خواص سرکه سیب برای پروستات بهره مند شوید.

خواص سرکه سیب برای دیابت

برخی مطالعات کوچک اما امیدوارکننده در مورد دیابت در این زمینه انجام گرفته است. در دو مطالعهٔ کوچک، افرادی که قبل از وعدهٔ غذایی پرکربوهیدرات، سرکه سیب مصرف کرده بودند، کمتر دچار افزایش میزان قندخون شدند.

بیشتر بخوانید:  فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می‌شود؟ + بررسی علائم و عوارض آن

مطالعهٔ کوچک دیگری نشان داد که مبتلایان به دیابت نوع دو که قبل از خواب سرکه سیب می‌نوشند، سطح قند خون ناشتای پایین‌تری نسبت به افرادی که مصرف نکرده‌اند، دارند. اما این بدان معنا نیست که مصرف دارو‌های خود را به علت مصرف سرکه سیب قطع نمایید.

خواص سرکه سیب برای آرتروز

آرتروز نوعی اختلال مفصلی است که در آن یک یا چند مفصل ملتهب می شود. برای مقابله با علائم مرتبط با آرتروز مانند درد، سفتی، التهاب، تورم و قرمزی مفاصل آسیب دیده، سرکه سیب بسیار موثر است. خاصیت ضد التهابی و قلیایی در سرکه سیب با کاهش درد و سفتی مفاصل به کاهش علایم کمک می کند.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک با خواص سرکه سیب

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع ترین اختلال هورمونی در دختران و زنان جوان، به ویژه زنان ۱۸ تا ۴۴ ساله است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، PCOS یکی از شایعترین علل نازایی زنان است که ۶ تا ۱۲ درصد (۵ میلیون نفر) از زنان باروری در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای مقابله با PCOS، سرکه سیب بسیار موثر است. این ماده قند خون را کنترل می کند و از تولید بیش از حد انسولین در بدن جلوگیری می کند. کاهش انسولین به معنای کاهش تستوسترون است. کاهش تستوسترون برای مدیریت علائم PCOS مفید است. علاوه بر این، این ماده به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی بدن نیز کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در Tohoku Journal of Experimental Medicine منتشر شده نشان می دهد احتمالا سرکه  از طریق بهبود حساسیت به انسولین در بیماران مبتلا به PCOS، برای بازگرداندن عملکرد تخمک گذاری مفید است. مصرف سرکه ممکن است هزینه های پزشکی و زمان لازم برای درمان مقاومت به انسولین و ناباروری در بیماران مبتلا به PCOS را کاهش دهد.

  1.     ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید.
  2.     هر روز صبح و قبل از غذا این ترکیب را بخورید.
  3.     چند هفته این کار را ادامه دهید.
  4.     می توانید به تدریج دوز مصرف سرکه سیب را به ۲ قاشق غذاخوری در هر لیوان، ۲ تا ۳ بار در روز افزایش دهید.

کاهش علائم یائسگی با خواص سرکه سیب

یائسگی یک تغییر مهم در زندگی زنان است. در این دوران زنان از مرحله تولید مثل به مرحله ناباروری منتقل می شوند. برای بسیاری از زنان، یائسگی می تواند مرحله ای دشوار باشد. یائسگی باعث علائم زیر می شود:

  •     گرگرفتگی
  •     تعریق شبانه
  •     عفونت های دستگاه ادراری
  •     سردرد مکرر
  •     درد و سفتی مفاصل

می توانید بسیاری از این علائم را با خواص سرکه سیب برای خانم ها درمان کنید. سرکه سیب می تواند سموم را از بدن بیرون رانده و گرگرفتگی و تعریق را درمان کند. همچنین پتاسیم در این ماده درد و سفتی مفاصل را از بین می برد.

  1.     ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
  2.     کمی عسل اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.
  3.     دو بار در روز برای کمک به درمان علائم، از این روش استفاده کنید.

خواص سرکه سیب هضم و گوارش را بهبود می‌دهد

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که به هضم و گوارش کمک می‌کنند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید:  رحم دوشاخه چیست و چگونه درمان می شود؟

جالب است بدانید که ۵ نوع پروبیوتیک مختلف در سرکه سیب وجود دارد. البته ممکن است این پروبیوتیک‌ها زمانی که شما سرکه را مصرف می‌کنید دیگر زنده نباشند. خوشبختانه در سرکه سیب ماده دیگری به نام «پری‌بیوتیک» (prebiotics) هم وجود دارد که در ته بطری ته‌نشین می‌شود.

پری‌بیوتیک‌ها برخلاف پروبیوتیک‌ها فرم خاصی از فیبر هستند. این مواد باکتری‌های مفید یا همان پروبیوتیک‌های موجود در دستگاه گوارش را تغذیه می‌کنند. بسیاری از فواید سرکه سیب به دلیل پری بیوتیک‌های موجود در آن است. پس فراموش نکنید قبل از مصرف سرکه سیب بطری را خوب تکان دهید تا مواد رسوب شده در انتهای بطری، درون مایع پخش شوند.

راندمان ماهیچه‌های بدن را افزایش می‌دهد

ورزشکاران برای این که بازدهی بهتری داشته باشند، انواع ترکیبات نوشیدنی را امتحان می‌کنند. یکی از این نوشیدنی‌ها سرکه است. در یک مطالعه، گروهی از مردان جوان که عضلات آن‌ها به شکل الکتریکی تحریک شده بود، با مصرف سرکه قادر شدند گرفتگی عضلات را سریع‌تر متوقف کنند.

دلیل این تاثیر احتمالا این است که سرکه پتاسیم دارد. پتاسیم یکی از ۷ ماده‌ی معدنی ضروری برای بدن محسوب می‌شود. پتاسیم مسئول افزایش انرژی فیزیکی است و به تنظیم دقیق کنترل عضلات و حس لامسه کمک می‌کند. بدون پتاسیم کافی، ماهیچه‌ها دچار کشیدگی و گرفتگی می‌شوند.

خواص سرکه سیب در پاکیزگی!

سرکه سیب می‌تواند عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‎‌ها را از بین ببرد. از همان ابتدا مردم از خواص سرکه سیب برای ضدعفونی کردن، پاکیزگی سطوح، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌کردند. سرکه سیب همچنین یک ماده نگهدارنده مواد غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد که این ماده از رشد و فساد مواد غذایی در باکتری‌هایی مانند E.coli جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال راهی برای نگهداری مواد غذایی هستید، سرکه سیب انتخاب خوبی است.

  • ضدعفونی‌کننده‌ی هوای اتاق
  • از بین بردن بوی نامطبوع اتاق
  • کودی برای پُربار کردن باغچه‌
  • از بین بردن کک‌های سطح بدن حیوانات خانگی
  • شست‌و‌شوی میوه‌ و سبزیجات
  • درخشان کردن لوازم دیجیتالی
  • از بین بردن لکه‌ی جوهر روی زمین و دیوار
  • از بین بردن کپک وان حمام
  • تمیز کردن ماشین لباس‌شویی
  • پاک کردن لکه‌های زرد از لباس
  • تمیز کردن اتو
  • تمیز کردن سطوح چینی
  • پاک کردن چربی‌های اجاق گاز و سطوح آشپزخانه
  • درخشانی سطوح چوبی
  • جلا دادن نقره، برنز، برنج و مس
  • تمیز کردن یخچال
  • تمیز کردن قهوه‌ساز و کتری چای
  • کندن برچسب

این افراد نباید سرکه سیب مصرف کنند!

  1. افرادی که بواسیر دارند.
  2. افرادی که به فکر افزایش وزن هستند.
  3. اگر نیروی جنسی ضعیفی دارید.
  4. مبتلایان به سوءمزاج سوداوی، سرفه
  5. افرادی که به ضعف بدن و ضعف اعصاب دچارند.
  6. افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب و افسردگی هستند نیز نباید از سرکه استفاده کنند.

سخن پایانی

در این مطلب با خواص سرکه سیب در درمان بیماری‌های قلبی و کاهش کلسترول، درمان کبد چرب و نقش آن در لاغری و سلامت پوست آشنا شدیم. نکته‌ی مهمی که در مصرف سرکه سیب باید رعایت شود این است که حتماً با آب رقیق شود، زیرا ممکن است اسیدیته‌ی آن آزاردهنده باشد.

سوالات متداول

بهترین زمان برای استفاده از سرکه سیب چه زمانی است؟

بهترین زمان برای استفاده از مواد خوراکی با توجه به مشکل به‎وجود آمده در فرد متفاوت است مثلا اگر هدف از استفاده از سرکه سیب لاغری باشد توصیه می‌شود قبل از خوردن غذا استفاده شود.

آیا استفاده از سرکه سیب در درمان عفونت معده موثر است؟

سرکه سیب به علت گسترش باکتری‎های مفید در معده میتواند در درمان عفونت معده تاثیرگذار باشد اما برای درمان مشکل عفونت معده استفاده از سرکه سیب به همراه عسل نتیجه بهتری به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا