دندانپزشکی

ویژگی های خمیردندان با کیفیت

تیوب خالی خمیر دندان در میان جعبه لوازم بهداشتی، خبر از تمام شدن یکی از مهمترین ابزار های بهداشت دهان و دندانمان را می دهد و دوباره دغدغه انتخاب خمیردندان را برایمان به وجود می آورد اما این بار بهتر است با رویکردی جدید خمیردندان خود را انتخاب کنید و با بررسی ویژگی های خمیردندان با کیفیت انتخابی مناسب و عالی برای جلا بخشیدن به دندان های خود داشته باشید.

راز انتخاب بهترین خمیردندان

در میان برند های متنوع خمیردندان انتخاب بهترین خمیردندان ایرانی ، مناسب برای دندان هایمان بسیار دشوار می باشد. از این رو ما در اینجا باید علاوه بر شناخت انواع خمیردندان، تعدادی از مهمترین مواد و ترکیبات تشکیل دهنده خمیردندان را نیز بررسی کنیم.

فلوراید

در ابتدا زمانی که ماده فلوراید برای اولین بار وارد ترکیبات خمیردندان ها و آب شرب مردم شد. بسیاری از افراد در مقابل استفاده از این ماده واکنش های متفاوتی نشان دادند و مخالفتشان را ابراز کردند، در حالی که این ماده به طور طبیعی در خوراکی هایی مانند ماهی و سبزیجات وجود دارد. پس از گذشت حدود نیم قرن، هم اکنون فلوراید در اکثر خمیردندان ها یافت می شود تا علاوه بر جلوگیری از زرد شدن و پوسیدگی دندان ها بتواند مینای دندان را نیز تقویت کند. به همین دلیل استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید در از بین بردن زردی و پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر می باشد.

بیشتر بخوانید:  تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

مواد ضد باکتریایی

وجود مواد ضد باکتریایی، همچون بنزوات سدیم و تری کلوزان در میان مواد تشکیل دهنده خمیر دندان، امری واجب و ضروری است؛ چرا که یکی از عوامل پوسیدگی مینای دندان وجود پلاک های زرد باکتریایی می باشد که به مرور زمان شکل می گیرند. این پلاک ها حاصل تجمع باکتری ها بر روی سطح دندان ها هستند. از این رو در انتخاب خمیردندان مناسب همواره به وجود مواد ضد باکتریایی در ترکیبات آن دقت کنید.

مواد ساینده

علاوه بر وجود مواد ضد باکتری در تیوب خمیردندان مواد ساینده نیز وجود دارند تا با همراهی مواد ضد باکتریایی بتوانند از شکل گیری پلاک های دندان پیشگیری کنند. اغلب برند های تولید کننده خمیردندان از مواد ساینده ای همچون کلسیم پیروفسفات، سدیم کربنات و میکا در تولید خمیردندان های خود استفاده می کنند که استفاده از این خمیردندان ها اگر دندان هایتان حساس باشد، موجب آسیب بیشتر به مینای دندان می شود.

انواع خمیردندان

با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده خمیردندان انواع بسیار زیادی دارند و میزانشان در هر خمیردندانی متفاوت است، می توان خمیردندان ها را نیز در انواع مختلفی با توجه به کاربرد و تاثیرگذاریشان دسته بندی کرد.

خمیردندان ضد حساسیت

زمانی که هوس خوردن نوشیدنی ای خنک یا چای داغ به سراغتان می آید، ممکن است همان لحظه به درد دندان هایتان در هنگام خوردن خوراکی مورد علاقه خود فکر کنید و همین مورد موجب شود از خوردن خوراکی لذیذ خود اجتناب کنید اما لازم نیست به این سرعت از خوردن خوراکی مورد علاقه خود دست بکشید.

بیشتر بخوانید:  سیر تا پیاز حساسیت دندان

شاید بتوان با استفاده از خمیردندان ضد حساسیت و قرار دادن آن در روتین مراقبت از دهان خود این درد را تا حدی زیادی کاهش دهید؛ چرا که این خمیردندان ها با داشتن موادی همچون نیترات پتاسیم منجر به کاهش حساسیت عصب دندان می شوند. علاوه بر این در ساختار خمیردندان های ضد حساسیت مواد ساینده به کار نرفته است که این مورد نیز می تواند از ساییدگی بیشتر مینای دندان جلوگیری کند.

خمیردندان سفید کننده

عادت نوشیدن قهوه یا چای برای اغلب مان وجود دارد اما بسیاری از کسانی که عادت به نوشیدن قهوه و چای دارند، هرگز تصورش را هم نمی کنند که این نوشیدنی ها می توانند اثری منفی همچون باقی گذاشتن لکه های زرد بر روی دندان ها داشته باشند.

از این رو ما در اینجا راهکار از بین بردن لکه های زرد تشکیل شده بر روی دندان را با استفاده از خمیردندان سفید کننده ارائه می دهیم تا این خمیردندان بتواند با قرار گیری بر روی سطح دندان ها لکه های زرد موجود روی آن ها را از بین برده و دندان هایی زیبا و سفید را به ما هدیه دهد اما اگر می خواهید از این خمیردندان برای سفید کردن دندان های خود بهره گیرید، حتما، باید توجه داشته باشید که در طولانی مدت استفاده خمیرندان های سفید کننده ممکن است اثر مخربی برای مینای دندان ها داشته باشد و باعث ساییدگی سطح دندان بشود.

بیشتر بخوانید:  عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان چیست؟ + بررسی عوارض و مراقبت های لازم بعد از عصب کشی دندان + مراحل درمان ریشه دندان

خمیردندان حاوی فلوراید

همانطور که کمی قبل تر اشاره کردیم دیگر ماده فلوراید در اغلب خمیردندان ها موجود می باشد و خمیردندان های حاوی فلوراید در میان مردم بسیار محبوبند، از این رو استفاده از این خمیردندان ها می تواند خطر پوسیدگی های شدید دندان را از شما دور کند و احتمال حمله باکتری ها به مینای دندان را کاهش دهد تا نقش مهمی در تقویت دندان یا استحکام آن برعهده گیرد.

حتما به این نکته توجه داشته باشید استفاده از این نوع خمیردندان برای افرادی که دندان های حساسی دارند یا در دوران بارداری به سر می برند حتما باید با تایید دندانپزشک همراه باشد.

خمیردندان بدون فلوراید

زمانی که از خمیردندان های حاوی فلوراید بی اندازه استفاده شود، ممکن است لکه هایی بر روی دندان ها شکل بگیرند که در چنین شرایطی کافیست خمیردندان بدون فلوراید را برای مدتی جایگزین خمیردندان خود کنید اما در این مورد حتما توجه داشته باشید تا این خمیردندان ها را از برندی تهیه کنید که در ترکیبات خمیردندان هایشان از موادی جایگزین برای فلوراید استفاده کرده باشند.

ویژگی های خمیردندان خوب

همانطور که تا به اینجا بررسی کردیم، خمیردندان ها انواع مختلفی را شامل می شوند و مواد گوناگونی در ساختارشان به کار می رود از این رو می توان گفت خمیردندان مناسب برای هر شخصی کاملا منحصر به فرد می باشد و افراد باید بر اساس جنس دندان های خود و شرایط سلامت دندان ها خمیردندانی مناسب را انتخاب کند اما به طور کلی ویژگی های خمیردندان خوب را نیز می توان در چند نکته خلاصه کرد:

  • مواد سایشی کمی در ساختار آن استفاده شده باشد.
  • خاصیت ضد باکتریایی داشته باشد.
  • در ترکیبات آن فلوراید وجود داشته باشد.
  • از آسیب به مینای دندان جلوگیری کند.
  • مواد شیرین کننده در ترکیبات آن استفاده نشده باشد.
بیشتر بخوانید:  از عصب کشی دندان با لیزر چه می‌دانید؟

چند نکته حیاتی در انتخاب خمیردندان

بهتر است زمانی که می خواهید خمیردندانی مناسب برای خود انتخاب کنید، علاوه بر توجه به قیمت، در نظر داشته باشید تا خمیردندانی مناسب دندان های شما بوده و به هیچ عنوان مواد شیرین کننده در ترکیبات آن وجود نداشته باشند. به دلیل این که شکر به کار رفته در این خمیردندان ها می تواند روند پوسیدگی دندان را تسریع می کند.

در انتها

با توجه به اینکه خمیردندان جزئی مهم در بسته بهداشتی دهان و دندان به حساب می آید، ما در این مقاله سعی کردیم انواع خمیردندان و مواد تشکیل دهنده آن ها را بررسی کنید تا شما عزیزان بتوانید خمیردندان مناسب دندان های خود را به سهولت انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا