مشکلات و ناهنجاری دندان

معرفی و بررسی 2 مقاله از سایت هروی دنتال

تا به امروز، فناوری های نانو و مواد نانو به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. از این رو پتانسیل رشد این فن آوری در پزشکی و بهداشت دهان و دندان به حد قابل توجه ای افزایش یافته است. سه زمینه اصلی کاربرد مواد نانو که به طور خاص مورد هدف قرار می گیرند: تشخیص، تجویز دارو و داروهای احیا کننده است. اگرچه پوسیدگی دندان از طریق باکتری ها به وجود می آید اما کشتن تمام باکترهای موجود در دهان ایده جالبی نیست زیرا بعضی از آنها به هضم غذا یاری می نمایند و سودمند هستند. به همین دلیل محققان یک پوشش از نانوذرات ابداع نموده اند که در آینده بدون آسیب به باکتری ها از پوسیدگی در دندان ها جلوگیری می نماید. در مشاوره دندانپزشکی میتوانید بیشتر در این مورد بخوانید.

هیدروکسی آپاتیت، پرکننده حفره چیست؟

هیدروکسی آپاتیت شبکه ای از کلسیم است که به طور طبیعی در دندان ها و استخوان ها یافت می شود. این ماده از درد دندان جلوگیری کرده و به کاهش و رفع حساسیت کمک می کند. با ایجاد روکش بر روی ترک ها و پوشش شود. هیدروکسی آپاتیت همچنین منبعی از یون های کلسیم و فسفات است که همراه با فلوراید به بازسازی سطح دندان کمک می کند.

هیدروکسیاپتایت، از بین برنده باکتری چیست؟

ذرات نانو هیدروکسیاپتایت دارای خواص ضد پوسیدگی هستند، که خطر بیماری لثه و بوی بد دهان ناشی از باکتری های دهان را کاهش می دهد. استفاده آن در خمیر دندان ها تا حد زیادی به تولیدکنندگان کمک می کند که محصول لازم جهت رفع بوی بد دهان را با کیفیت قابل توجه ارائه کنند.

دی اکسید تیتانیوم، سفید کننده چیست؟

دی اکسید تیتانیوم یک رنگدانه کاملاً سفید است. ضریب شکست بالایی دارد، به این معنی که نور را بازتاب می دهد و یک محصول بسیار سفید ایجاد می کند. دی اکسید تیتانیوم به طور گسترده ای در خمیر استفاده می شود، اما اغلب ذرات مورد استفاده به اندازه کافی کوچک نیستند تا بتوانند به عنوان ذرات نانو تعریف شوند.

سهم بازار خمیردندان و دهانشویه

دکتر رابرت هیل، از دانشگاه کوئین مری لندن، که به تولید خمیر دندان حاوی نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت کمک کرد، باور دارد که آن یک محصول بهداشتی و آرایشی است که می بایست روزانه مصرف شود. در بازار امروز محصولات مراقبت از دهان و دندان، بیشترین سهم متعلق به خمیردندان است. ارزش بازار خمیردندان در سال 2018 معادل 26.1 میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی می شود تا سال 2024 به 37.0 میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید:  لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

آینده بهداشت دهان و دندان با فناوری نانو

با توجه به علاقمندی گسترده از ذرات نانو در مقایسه با فناوری های موجود منطقی است در سال های آتی شاهد محصولات آرایشی بهداشتی و دهان و دندان حاوی این فن آوری باشیم. دانش و فناوری نانو در زمینه محصولات بهداشت دهان و دندان به بهبود کیفیت مراقبت و گسترش آن در زمینه داروهای مرطوب کننده، خمیر دندان و دهانشویه کمک می کند. در حال حاضر استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ذرات نانو، مانند مواد دندانی حاوی ذرات نانو، دی اکسید تیتانیوم، معمولاً در سلامت پریودنتال استفاده می شوند.

آیا پوشش نانوذرات از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند؟

اگرچه پوسیدگی دندان از طریق باکتری ها به وجود می آید اما کشتن تمام باکترهای موجود در دهان ایده جالبی نیست زیرا بعضی از آنها به هضم غذا یاری می نمایند و سودمند هستند.به همین دلیل محققان یک پوشش از نانوذرات ابداع نموده اند که در آینده بدون آسیب به باکتری ها از پوسیدگی در آن ها جلوگیری می نماید.پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که باکتری های مضر مانند Streptococcus mutans تکثیر می گردد و یک لایه زیستی (یا پلاک) روی دندان به وجود می آورند. در این فرآیند باکتری مذکور اسیدهایی فراوری می نماید که مینای دندان را حل می نماید.

پیش از این متخصصان از موادی مانند اکسید روی، اکسید مس و نقره برای از بین بردن این میکروب ها استفاده کردند اما متاسفانه این مواد باکتری های مفید را نیز نابود می نمایند.اکنون گروهی از محققان دانشگاه ایلینوی بر متوقف کردن فرآیند ایجاد لایه توسط میکروب ها بدون آسیب رساندن به آنها تمرکز نموده اند. آنها به رهبری دکتر راسل پیزاونتو تاثیرات نانوذرات ساخته شده از اکسید سریم را برای این منظور آنالیز کردند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آیا پوشش نانوذرات از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند؟ را بخوانید.

چگونه عمر دندان ها را افزایش دهیم؟

دندان‌ ها علاوه بر این که روی زیبایی ما تاثیر زیادی دارند، می‌ توانند روی سلامتی بخش‌ های دیگر بدن مانند دستگاه گوارش نیز تاثیر بسیار بالایی داشته باشند. نگهداری از دندان‌ ها یکی از کارهایی است که باید از سنین پایین به کودکان خود آموزش دهیم و از طرفی رعایت اصول بهداشتی و پزشکی مربوط به آن می‌ تواند کمک کند تا به شکل موثرتری از دندان‌ های خود محافظت کنیم. مورد مهمی که در این زمینه باید مد نظر قرار دهید این است که مراقبت از سنین پایین به صورت روزمره و مداوم می‌ تواند به داشتن دندان‌ های سالم و زیبا در سنین بالاتر کمک کند. در ادامه این مطلب از درمان های دندانپزشکی، توضیحاتی را در خصوص این که چگونه در تمام عمر دندان‌ های خود را سالم نگه داریم، در اختیار شما خوانندگان خواهیم گذاشت.

بیشتر بخوانید:  "کیست دندان" از نشانه‌ها تا درمان

معرفی روش های مراقبت از طول عمر دندان ها در تمام دوران و سنین

1- مراقبت از دندان‌ ها در دوران بارداری و شیردهی

بسیاری از ویژگی‌ های سرشتی ما در شکم مادر شکل گرفته‌ اند، یعنی زمانی که جنین بودیم. برخی خصوصیات در بدن بوجود آمده اند، اما علاوه بر ژنتیک، شرایط مادر هم بر جنین تاثیر می‌ گذارد. مادران باردار باید از منابع کافی کلسیم برخوردار باشند تا از پوسیدگی دندان خود در دوران بارداری جلوگیری کرده و همچنین میزان کلسیم کافی به بدن جنین برسانند. نوزادی که متولد می‌ شود، باید مقدار مناسبی کلسیم داشته باشد. سپس با تغذیه شیر مادر، منابع کلسیم را افزایش دهد.

در دوران شیردهی، تغذیه مادر اهمیت ویژه‌ ای دارد، مثلاً در رژیم غذایی او بایستی غذا‌هایی مانند لبنیات تازه و بهداشتی وجود داشته باشد تا به استحکام استخوان‌ های مادر و نوزاد شیرخوار کمک کند. بسیاری از افراد که در سنین جوانی با پوسیدگی دندان مواجه هستند، در دوران نوزادی میزان کافی از شیر مادر دریافت نکرده‌اند یا مادر دارای شیر غنی نبوده است. بنابراین پس از تغذیه مناسب در دوران بارداری به تغذیه مناسب در زمان شیردهی نیز توجه کنید.

2- مراقبت از دندان‌ ها در دوران کودکی

اولین دندان‌ هایی که در دهان انسان رشد می‌ کنند، از نوع شیری بوده و تنها تا نوجوانی باقی می‌ مانند. سپس جای خود را به دندان‌ های دائمی می‌ دهد. حفظ بهداشت دندان‌ های شیری نیز اهمیت دارد و این وظیفه بر عهده والدین می‌ باشد. برای مثال اگر برای کودک از قطره آهن استفاده می‌ کنید، باید مراقب باشید که این ماده با دندان‌ های کودک تماس پیدا نکند. همچنین در زمانی که کودک به میزان کافی در مسواک زدن مهارت ندارد، باید به این کار نظارت کنید تا دندان‌ها دچار پوسیدگی نشوند. پس از آنکه فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شد، خود می‌ تواند بدون نظارت والدین مسواک بزند. هر فردی می بایست حتماً مسواک زدن را به عنوان یک عادت همیشگی از کودکی بیاموزد.

مراقبت از طول عمر دندان‌ ها در دوران کودکی

برای اینکه از وضعیت استخوان‌ های فک و چینش دندان‌ ها اطلاع پیدا کنید، بهتر است کودک را در سن ۷ سالگی برای معاینه نزد متخصص ارتودنسی یا جراح فک ببرید. چنانچه در دوران کودکی، یک یا چند دندان شیری فرزند شما دچار پوسیدگی شد و دندانپزشک ناچار به کشیدن آن بود، بایستی این فضای خالی با استفاده از مواد و روش‌ های جدید دندانپزشکی حفظ شود. در برخی موارد جای خالی دندان‌ های شیری در دوران نوجوانی با دندان‌ های کنار پر می‌ شود و نتیجه آن بهم ریختگی تمام دندان‌ ها در آن فک است.

بیشتر بخوانید:  با نامرتبی و شلوغی دندان ها بیشتر آشنا شوید

3- مراقبت از عمر دندان‌ ها در دوران نوجوانی

وقتی فرد به دوران نوجوانی می‌ رسد، تقریباً تمام دندان‌ های شیری جای خود را به دندان‌ های دائمی داد‌ه‌ اند. حالا باید حفظ بهداشت دهان و دندان با حساسیت بیشتری دنبال شود، زیرا همه می‌ خواهند این دندان‌ ها را تا پایان عمر به بهترین شکل نگهداری کنند. باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید. همچنین مصرف دهانشویه‌ های مناسب نیز توصیه می‌ شود. چکاپ‌ های دندانپزشکی را هر ۶ ماه یکبار انجام دهید. چنانچه دندانپزشک تشخیص داد که فرزند نوجوان شما نیاز به ارتودنسی دارد، در اسرع وقت این درمان را نزد یک متخصص ارتودنسی آغاز نمایید.

4- مراقبت از دندان‌ها در دوران جوانی

اگر آغاز جوانی را از سن ۱۸ سالگی در نظر بگیریم می‌ توان گفت که تقریباً بعد از این سن همه افراد منتظر رویش دندان عقل هستند. اگر دندان عقل رویید با مسواک زدن دقیق از پوسیدگی آن جلوگیری کنید و یا با تشخیص دندانپزشک آن را بکشید. حال اگر دندان عقل تا سن ۲۲ سالگی مشاهده نشد، باید یک تصویر رادیوگرافی از دندان خود تهیه کرده و برای بررسی نزد دندانپزشک بروید. اگر رادیوگرافی وجود دندان عقل نهفته را تایید کند، باید در اسرع وقت برای جراحی آن اقدام نمایید. معمولاً دندان‌ های عقل نهفته باعث ایجاد حس درد در فک‌ ها شده و پس از چند سال چیدمان دندان‌ های دیگر را نیز بر هم می‌ زنند. پس در سنین جوانی مساله دندان عقل را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع جراحی فک و صورت + روند جراحی فک به چه صورت است؟

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید، مصرف سیگار را به حداقل برسانید، خوراکی‌ های شیرین و نوشیدنی‌ های الکلی یا گازدار را از برنامه غذایی خود حذف کرده یا کاهش دهید. تمام این موارد به شما کمک می‌ کنند که دندان‌ های سالم‌ تر و زیبا‌تری داشته باشید. چنانچه متوجه شدید دندان‌ ها دارای پوسیدگی سطحی هستند، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نموده و آن‌ها را درمان کنید. اگر دندانی را از دست دادید و دندانپزشک مجبور شد آن را بکشد، حتماً برای ایمپلنت اقدام کنید تا فضای خالی توسط دندان‌ های کناری پر نشود، چرا که این فرآیند نهایتاً باعث بهم ریختن چینش دندان‌ ها خواهد شد.

5- مراقبت از عمر دندان‌ها در دوران میانسالی

معمولاً مشکلات دهان و دندان پس از ۴۰ سالگی بروز می‌ کنند. شما می‌ توانید برای پیشگیری از این بیماری‌ ها بر روی تغذیه مناسب تمرکز کنید و با انجام چکاپ‌ های دندانپزشکی، شرایط را تحت کنترل داشته باشید. بهتر است در میانسالی مصرف شیرینی‌ های مصنوعی را به طور کامل قطع نموده و استفاده از سبزیجات و لبنیات را افزایش دهید. برای اطمینان بیشتر به متخصص تغذیه مراجعه نموده و با انجام آزمایش‌ های مختلف، از میزان منابع کلسیم در بدن خود اطلاع پیدا کنید. اگر میزان کلسیم در بدن کم شده باشد، متخصص تغذیه با رژیم غذایی مناسب و تجویز مکمل‌ های دارویی این مشکل را برطرف خواهد کرد.

6- مراقبت از طول عمر دندان‌ ها در دوران سالمندی

اگر تمام مواردی که نام بردیم به خوبی رعایت شوند، انتظار داریم فرد در دوران سالمندی تمام دندان‌ های طبیعی خود را حفظ کرده باشد. ممکن است همه دندان‌ ها در این دوران در جای خود بوده ولی رنگ آن‌ ها تغییر کرده و دچار ساییدگی شده باشند. متاسفانه این مشکلات قابل پیشگیری نیستند. میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چگونه عمر دندان ها را افزایش دهیم؟ را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا