دندانپزشکیمشکلات و ناهنجاری دندان

کشیدن دندان چه زمانی باید انجام شود؟ + بررسی دلایل و عوارض کشیدن دندان

کشیدن دندان به فرآیند خارج کردن دندان از استخوان فک و حفره دندان گفته می‌شود. در صورتی که دندان به واسطه ضربه و جراحت شدیدا ترک خورده یا شکسته باشد و یا در اثر پوسیدگی عمیق از بین رفته باشد، اگر نتوان آن را با کمک مواد پر کننده دندان، روکش و یا ترمیم‌های دیگر درمان نمود دندانپزشک توصیه می‌کند دندان کشیده شود. در این شرایط آسیب وارد شده به دندان به قدری گسترده و شدید است که نمی‌توان آن را نجات داد. همچنین در مواردی که دندان به شدت لق شده است (غالباً در اثر عفونت پیشرفته لثه) و نمی‌توان آن را نجات داد دندان کشیده می‌شود و گاهی اوقات به علت تخریب استخوان فک باید پیوند استخوان نیز انجام شود.


فهرست مطالب


در چه شرایطی باید اقدام به کشیدن دندان کرد؟

با توجه به این که دندان های دائمی در صورت کشیده شدن مجددا رشد نخواهند کرد و از طرفی هزینه های کاشت دندان نسبتا گران است، باید سعی کنیم تا حد امکان از کشیدن‌دندان پرهیز کنیم؛ اما در موارد زیر مجبور هستیم برای رفع مشکل، دندان را بکشیم:

بیماری دندان و دهان

در صورت ابتلا به بیماری های شدید و مزمن لثه و دهان، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان خواهد شد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع جراحی فک را بخوانید. بیماری های لثه و دندان معمولا به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و در صورتی که دیر برای درمان آن اقدام کنید می تواند خطرساز باشد.

پوسیدگی های شدید دندان

پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند که معمولا به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان صورت می گیرد. با مسواک زدن مداوم و استفاده مرتب از نخ دندان می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

پوسیدگی های شدید دندان

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه می تواند بدون نیاز به کشیدن‌دندان ترمیم شود؛ اما در صورتی که پوسیدگی شدیدتر شود و بیشتر از قبل پیشروی کند، در چنین شرایطی نه تنها خود دندان، بلکه ریشه دندان نیز درگیر می شود و به دلیل این که دندان پوسیده یک تهدید جدی برای سایر دندان ها محسوب می شود، دندانپزشک اقدام به کشیدن آن می کند.

بیشتر بخوانید:  از واترپیک چه می‌دانید؟

شکستگی حاد و وخیم

گاهی اوقات در اثر یک سانحه، یک یا چند دندان شکسته می شود و این شکستگی به حدی شدید است که موجب آسیب رسیدن به فک می گردد. این دندان شکسته و آسیب دیده ممکن است سبب عفونت و پوسیدگی دندان های مجاور شود؛ به همین دلیل در موارد حاد، دندانپزشک اقدام به کشیدن آن می کند.

کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از رایج ترین روش های زیبایی دندان و مرتب کردن آن ها است.

کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی

در بعضی از بیمارانی که برای درمان ارتودنسی اقدام می کنند، فک فضای کافی برای رشد دندان ها ندارد و به همین دلیل دندان ها بر اثر فشار، به صورت نامرتب در می آیند. در چنین مواقعی ممکن است دندانپزشک مجبور به کشیدن یک یا چند دندان بیمار شود.

نکروز پالپ

دندان هایی که به بیماری عفونت بافت عصبی یا همان نکروز پالپ دچار شده اند دیگر قابل درمان نیستند و حتی عصب کشی برای درمان این گونه بیماری ها پاسخگو نیست. در چنین مواقعی دندانپزشک برای کشیدن این دندان ها اقدام می کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ایمپلنت دندان را بخوانید.

نکروز پالپ

دندان نهفته

گاهی اوقات دندان ها به طور کامل رشد نمی کنند و کاملا از لثه بیرون نمی آیند. معمولا برای دندان های عقل چنین مشکلاتی به وجود می آید که در اکثر اوقات این دندان ها باید کشیده شوند. در مواردی مانند کج و افقی رشد کردن دندان نیز چاره ای جز کشیدن نیست.

مشکلات شدید دندان چه علائمی دارند؟

در شرایطی که مشکلات دندان بسیار شدید باشند، در حدی که جز کشیدن دندان چاره دیگری وجود نداشته باشد، معمولا علائم خاصی بروز می کند. برخی از مهم ترین این علائم عبارت است از:

  • متورم شدن بیش از حد لثه ها
  • احساس درد شدید در ناحیه لثه و دندان
  • احساس درد شدید در هنگام فشردن دندان ها به هم و یا جویدن غذا
  • عفونت شدید لثه به علت پوسیدگی بیش از حد دندان

مراحل کشیدن دندان چگونه است؟

اگرچه عمل کشیدن دندان به خودی خود یک عمل کاملاً ایمن و بی‌خطر محسوب می‌شود، اما در عین حال می‌تواند شرایط را برای ورود باکتری‌های بیماری‌زا به داخل جریان خون فراهم نماید. در این صورت بافت لثه هم در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد. اگر احتمالاً شما هم به بیماری یا عوارض خاصی مبتلا هستید که خطر بروز عفونت‌های شدید در شما را بالا می‌برد، باید حتماً در زمان قبل و بعد از عمل کشیدن از داروهای آنتی‌بیوتیک مناسب استفاده کنید. بنابراین قبل از کشیدن ، تمامی سوابق پزشکی خود و اطلاعات مربوط به داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را به دندانپزشک خود اطلاع بدهید. این مراحل عبارتند از :

بیشتر بخوانید:  دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

۱- بی‌حس کردن

دندانپزشک قبل از شروع به کشیدن بدون درد ، ابتدا یک داروی بی‌حسی موضعی (یا مسکن) در اطراف دندانی که باید کشیده شود تزریق می‌کنند تا ناحیه اطراف آن بی‌حس شود.

بی‌حس کردن

اگر تعداد دندان‌هایی که باید کشیده شود بیشتر از یک دندان باشد و یا دندان به حالت نهفته در لثه باشد، ممکن است عمل شما با نظر شما تحت شرایط بیهوشی عمومی انجام شود. این کار باعث می‌شود که شما در زمان انجام عمل در خواب باشید و دردی احساس نکنید.

۲- کشیدن ساده دندان

در جریان عمل کشیدن ساده دندان، دندانپزشک دندان آسیب‌دیده را با پنس می‌گیرد و آن را به عقب و جلو حرکت می‌دهد تا شل شود. سپس دندان لق شده را به راحتی از جای خود بیرون می‌کشد.

۳- کشیدن دندان به روش جراحی

اگر دندانی که باید کشیده شود در داخل بافت لثه نهفته باشد و یا به طور کامل خارج نشده باشد، دندانپزشک بافت لثه و استخوان پوشاننده دندان را برش می‌دهد و سپس دندان را با پنس مخصوص جراحی محکم می‌گیرد و به عقب و جلو حرکت می‌دهد تا دندان لق شود و از استخوان فک و رباط‌هایی که آن را در جای خود نگه داشته‌اند، رها شود.

کشیدن دندان به روش جراحی

گاهی اوقات لازم است دندان‌هایی که به راحتی کشیده نمی‌شوند را به چند قطعه کوچکتر شکسته و قطعات آن را بیرون کشید.

۴- بخیه زدن

وقتی که دندان کشیده شد معمولاً یک لخته خون در جای آن تشکیل می‌شود. دندانپزشک یک تکه گاز استریل در داخل جای دندان فرو می‌کند و شما باید آن را محکم گاز بزنید تا خونریزی جای دندان متوقف شود. در بعضی از موارد هم دندانپزشک چند بخیه (معمولاً از نوع جذب شونده) در جای دندان می‌زند تا بریدگی‌های لثه در این ناحیه را ببندد.

پیش از کشیدن دندان چه نکاتی را باید بدانم؟

اگر چه این درمان کاملا ایمن است اما ممکن است باکتریهای مضر از محل برش وارد گردش خون شوند. همچنین لثه در خطر عفونت قرار می گیرد. اگر بیماری یا وضعیت پزشکی داشته باشید که خطر عفونت شدید را به وجود آورد، داروی چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) پیش و پس از کشیدن آنها برایتان تجویز می شود. پس سابقه کامل پزشکی خود را در اختیار دندانپزشک قرار بدهید.هر یک از مشکلات زیر را اگر دارید، حتما به اطلاع دندانپزشک برسانید:

  • آسیب دیدگی دریچه قلب یا داشتن دریچه قلب مصنوعی
  • نقص قلبی مادرزادی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • بیماری کبد
  • مفصل مصنوعی مثلا تعویض مفصل ران
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی
بیشتر بخوانید:  معرفی انواع دستگاه فانکشنال ثابت و متحرک در ارتودنسی + بررسی استفاده و طرز کارکرد آن

بررسی مراقبت هایی که باید بعد از کشیدن دندان باید رعایت کرد

پس از کشیدن دندان معمولا باید نکاتی را برای بهبود هر چه زودتر بافت لثه و دندان رعایت کنید که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

کشیدن دندان
  • سعی کنید تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان تحرک زیادی نداشته باشید و به اندازه کافی استراحت کنید.
  • تا مدتی بعد از کشیدن دندان به طور مرتب دهان و دندان های خود را با دهان شویه مناسبی که دکتر برایتان تجویز کرده است شستشو دهید. این موضوع را بسیار جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است میکروب های خطرناکی که در دهان وجود دارند از راه خون وارد بافت لثه و دندان شما شوند و آن را دچار عفونت کنند.
  • جهت جلوگیری از عفونت لثه، برای جمع کردن خون حتما از گاز استریل و پاکیزه استفاده کنید.
  • در هنگام دراز کشیدن سر خود را به سمت بالا نگه دارید.
  • برای کاهش خونریزی از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را مطابق دستور مصرف و به صورت منظم استفاده کنید.
  • در صورت تجمع خون در دهان، سعی کنید تا حد امکان آن را خارج نکنید؛ زیرا مکش سبب تشدید خونریزی لثه خواهد شد.

عوارض کشیدن دندان چیست؟

بعد از کشیدن دندان مشکلات زیر ممکن است برای شما ایجاد شود :

۱- حفره خشک :

گاهی اوقات لخته خونی که در داخل جای دندان تشکیل شده است، کنده شده و سطح جراحت زیرین آن نمایان می‌گردد. در این صورت، جای دندان خیلی دردناک شده و عارضه‌ای به نام حفره خشک (درای ساکت) به وجود می‌آید. اگر چنین وضعیتی پیش بیاید، دندانپزشک یک پانسمان مخصوص بر روی جای دندان می‌گذارد که به مدت چند روز آن را محافظت کند تا مجدداً یک لخته خون جدید در آنجا تشکیل شود.

۲- بی‌حس شدن چانه و لب :

وقتی دندان عقل فک پایین کشیده شود ممکن است در اثر آسیبی که به عصب می‌رسد، لب و چانه‌ی بیمار تا مدت‌ها بی‌حس باشد. همچنین در بعضی موارد این آسیب دائمی است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره آبسه دندان را بخوانید.

۳- درد فک :

کشیدن دندان در مواردی کاری سخت و زمان‌بر است. بنابراین به دلیل بی‌حس شدن و طولانی بودن زمان بازماندن فک، ممکن است فک بیمار دچار درد یا کشش شود.

درد فک

۴- عفونت :

همیشه بعد از کشیدن دندان، احتمال عفونت دندان وجود دارد. اما این احتمال در افرادی که سیستم ایمنی کاملا سالم دارند، بسیار کم است. بنابراین در صورت بروز عفونت یا آبسه کردن لثه و دندان، حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:  اندودنتیست کیست؟

کشیدن دندان برای چه افرادی خطرساز است؟

در هنگام کشیدن دندان نیاز به برش های نسبتا عمیقی می باشد. این برش ها در نهایت منجر به خونریزی خواهند شد. خونریزی لثه برای بعضی از افراد می تواند خطرناک باشد. این افراد شامل موارد زیر می باشند:

  • افراد مبتلا به بیماری های اختلال در خونریزی
  • افرادی که به بیماری های اختلال در خونریزی مانند هموفیلی مبتلا هستند، در صورت ایجاد جراحت دچار خونریزی عمیق و شدید می شوند. این افراد باید پیش از کشیدن دندان با پزشک خود مشورت کنند.
  • مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد خون

بعضی از افراد به دلایل مختلفی ناچار هستند از داروهایی استفاده کنند که سبب توقف دیرتر خونریزی می شوند. معمولا در صورت ایجاد خراش و برش در بدن این افراد، خونریزی بیش از اندازه شدید می شود و دیرتر از حالت عادی متوقف می شود. به همین دلیل بهتر است اگر داروی خاصی مصرف می کنید، پیش از کشیدن دندان به دندانپزشک خود اطلاع داده و با او مشورت کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با دلایل کشیدن دندان آشنا شدید. همچنین از مراحل و مراقبت های بعد از آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا کشیدن دندان جلو راحت تر است؟

در مورد دندان جلویی بالایی، ریشه دندان معمولا مخروطی شکل است پس مقاومت زیادی در مقابل بیرون کشیدن بروز نمی دهد. پس از کشیدن دندانهای جلو باید به فکر جایگزینی دندان باشید. روشهای مرسوم برای پر کردن جای خالی دندان جلو عبارتند از بریج، دندان مصنوعی فلیپر و ایمپلنت دندان.

پس از کشیدن دندان در چه صورت با دندانپزشک تماس بگیریم؟

اگر جای دندان کمی درد می کند نگران نشوید، کاملا طبیعی است. انتظار کمی خونریزی و ورم را هم باید داشته باشید. اما اگر خونریزی یا درد با گذشت بیش از چهار ساعت هنوز شدید است باید با دندانپزشک تماس بگیرید. همچنین در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید با دندانپزشک تماس بگیرید:
علائم عفونت مانند تب و لرز، حالت تهوع یا استفراغ، ترشح زیاد یا ورم زیاد محل دندان کشیده شده، سرفه، تنگی نفس، درد سینه یا حالت تهوع شدید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا